دیپ فیک | deep fake :: کاکونت

کاکونت

کافی نت و خدمات رایانه در شیراز

کاکونت

کافی نت و خدمات رایانه در شیراز

کاکونت

آدرس: شیراز بلوار شهبد وفایی انتهای کوچه 14 کاکونت



>>>> *اگه نرم افزاری خواستین یا سوالی داشتین همین جا جواب میدم...*

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

دیپ فیک | deep fake

 

دیپ فیک، نام تکنیک جدیدی برمبنای هوش‌‌ مصنوعی است که به‌واسطه‌ی آن تصاویر و ویدئو‌های دروغینِ واقع‌گرایانه درست می‌شود؛ موضوعی که اخیرا بسیاری را وحشت‌زده کرده است.

 
 

ماه نوامبرِ سال ۲۰۲۰ میلادی است و درست چند روز تا آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا فاصله داریم. مردم، خود را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کنند که به‌ناگهان ویدئو‌یی عجیب و بهت‌آور در سراسر اینترنت منتشر می‌شود. همه درنهایت بهت و حیرت، نامزد پرسرو‌صدا و احتمالاً محبوبشان را مشاهده می‌کنند که از تشخیص سرطان بدخیم توسط پزشکانش خبر می‌دهد؛ «من برای رهبری بیش‌از‌اندازه ناتوان و بیمار هستم؛ لطفاً به‌ من رأی ندهید.»

هیچ‌کس نمی‌داند که چه‌ بلایی بر سرِ آینده کشور خواهد آمد. در‌حالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره بیماری آقای رئیس‌جمهورِ احتمالی شروع شده، خبری دیگر در رسانه‌های اجتماعی مثل بمب صدا می‌کند که به‌مراتب از خبر پیشین شوکه‌کننده‌تر است.

اینطور که به‌نظر‌ می‌رسد، یک ملت بازیچه‌ی دستِ یک‌سری افرادِ ناشناس شده‌اند؛ بله درست حدس زده‌اید، هیچ سرطانی در کار نبوده و تمامِ اتفاقاتِ ویدئو موردبحث، به‌صورت مصنوعی و توسط هوش‌ مصنوعی درست شده است. عده‌ای همچنان در شوک قرار دارند و نمی‌توانند اتفاقاتِ روزهای گذشته را هضم کنند؛ در‌حالی‌که گروهی دیگر از مردم، چنین خبری را تغییر نظر سریع آقا یا خانم نامزد به‌حساب می‌آورند.

برداشت‌ها هرچه‌ که باشد، دیگر کار از کار گذشته و سرنوشت یک کشور، یا بهتر است بگوییم سرنوشت یک جهان در مسیرِ دیگری قرار گرفته است.

 

ادامه مطلب را مطالعه کنید ...

 

 

 

دیپ‌فیک چیست؟

 

دیپ‌فیک نام یک تکنیک نرم‌افزاری مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی است که در محتوای صوتی و تصویری دست می‌برد و آن‌ را به‌دلخواه دگرگون می‌سازد؛ بنابراین نتیجه‌ی نهایی که به‌دست می‌آید، چیزی کاملا متفاوت از حقیقت خواهد بود. درواقع نام این تکنیک نیز به‌درستی عملکرد آن را آشکار می‌سازد؛ دیپ‌فیک، ترکیبی از یادگیری عمیق (Deep Learning) و جعل (Fake) است.

شاید عجیب باشد؛ اما کارگردانان سینما یکی از قدیمی‌ترین استفاده‌کنندگان از این فناوری بوده‌اند. سِر پیتر کوشینگ، بازیگر انگلیسی که نقش «گرند ماف تارکین» را تا پیش‌از مرگش در سال ۱۹۹۴ در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان بازی می‌کرد، باری دیگر در فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» که مربوط‌به سال ۲۰۱۶ می‌شود، ظاهر شد. در همین فیلم با استفاده از تکنیک مشابه، شخصیت «پرنسس لیا» هم بازسازی و جوان شد. در نمونه‌ای دیگر، ستاره‌ی فیلم «سریع و خشن»، یعنی پاول واکر را داریم که پیش‌از تکمیل فیلم‌برداری هفتمین قسمت از این سری در یک تصادف رانندگی درگذشت؛ اما به‌لطف دیپ‌فیک، هنوز شاهد هنرنمایی این بازیگر سری فیلم‌های سریع‌ و خشن هستیم.

 

درواقع این فناوری نیز برای ایجاد محتوای صوتی و تصویری متقاعد‌کننده و در‌عین‌حال غیرواقعی ساخته شده؛ یک فناوری که به‌سرعت در‌ حال‌ رشد و بهبود است و انتظار می‌رود روز‌به‌روز استفاده از آن گسترده‌تر شود. برنامه‌های ویرایش تصویر نظیر فتوشاپ، سال‌ها کاری مشابه را ازطریق جعل‌کردن تصاویر انجام می‌دهند؛ اما چیزی که اکنون با آن رو‌به‌رو هستیم، مبحثی کاملاً متفاوت و نگران‌کننده‌تر از جعل عکس یک نفر در فتوشاپ است.

 

با پیشرفت خیره‌کننده هوش‌مصنوعی طی سال‌های اخیر، بسیاری از کار‌هایی که در گذشته سخت و ناممکن به‌ نظر می‌رسیدند، ممکن شده‌اند. پیش‌تر، کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی بتوان محتوای یک ویدئو را به‌طور‌ کلی و بدون‌ دخالت مستقیم انسان تغییر داد؛ اما اکنون دیپ‌فیک ثابت کرده که چنین باوری در دنیای امروز جایی ندارد و به‌راحتی می‌توان ویدئو‌هایی تولید کرد که به‌سبب واقع‌گرایانه‌بودن، بتوان میان حقیقت و دروغ آن‌ها تمایزی قائل شد.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، دیپ‌فیک یک تکنیک مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی است؛ بنابراین نیازی به‌ دخالت مستقیم انسان ندارد؛ از‌این‌رو، هرکسی از‌طریق دیپ‌فیک می‌‌تواند ویدئویی جعلی و در‌عین‌حال واقع‌گرایانه درست کند.

یکی‌ از محبوب‌ترین اهداف دیپ‌فیک درطول دو‌ سال گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بوده است؛ کسی که داده‌های صوتی و تصویری بسیاری از او در اینترنت وجود دارد. حال هر کس که به فناوری دیپ‌فیک دسترسی داشته باشد، به‌راحتی قادر به‌ ساخت ویدئویی خواهد بود که دونالد ترامپ را در‌ حال‌ انجام کاری یا صحبت‌کردن درباره‌ی کاری غیرمعمول نشان می‌دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی